Om hedersrelaterat våld och förtryck
Alla människor har rättigheter att leva ett liv fritt från våld. Alla har rätt att bli kära i vem de vill. I Sverige är det förbjudet att tvinga någon att gifta sig. Det säger lagen.
Alla människor har rätt att leva utan våld.
Ingen får skada, tvinga eller lura någon.
Det gäller både barn och vuxna.
Det säger Sveriges lag.
Lagen gäller alla människor.
Lagen skyddar alla människor.
Det är förbjudet att bryta mot lagen.
Det gäller även föräldrar och släktingar.
Alla har rätt att bli kära i vem de vill.
Alla vuxna ska själva bestämma om de vill gifta sig.
Alla vuxna får bestämma vem de gifter sig med.
Det är förbjudet att tvinga någon att gifta sig.
Inte ens föräldrar eller släktingar får bestämma.
Det är förbjudet i Sverige och andra länder.
I Sverige är det ett brott att tvinga någon att gifta sig.
Brottet kallas äktenskapstvång.
Barn får inte gifta sig.
Det är förbjudet i Sverige.
Brottet kallas barnäktenskaps-brott.
Alla som är under 18 år är barn.
Ingen som är under 18 år får gifta sig i Sverige.
Det spelar ingen roll om du själv vill gifta dig.
Det är inte tillåtet så länge du är ett barn.
Det är förbjudet även om man gifter sig i ett annat land.
Det är förbjudet att gifta sig med ett barn.
Det är förbjudet att planera att barn gifter sig.
Det är förbjudet att låta ett barn gifta sig.
Det är ett brott.
Även om det är din familj som säger att du ska gifta dig.
Ingen får lura dig att gifta dig.
Det är förbjudet.
Det är förbjudet att åka utomlands och gifta sig.
En resa kan stoppas av ett förbud.
Det kallas utrese-förbud.
Förbudet gör så att man inte får resa utomlands.
Om du är rädd att du ska gifta dig finns hjälp att få.
Det spelar ingen roll hur gammal du är.
Prata med en vuxen som du litar på.
Det kan vara någon i skolan eller på din dagliga verksamhet.
Du kan prata med polisen eller med socialtjänsten.
Publiceringsdatum: 6 november 2025
Senast uppdaterad: 13 januari 2026